Sproggaven
Sproggaven er en pædagogisk sprogindsats som supplement til børns sprogindlæring.
En tidlig sprogindsat kan være af afgørende betydning for børns muligheder senere i livet.
Til arbejdet med den udvidede dialogiske læsning er der udvalgt 20 bøger, der tilsammen udgør Sproggavens bogkanon.
De 20 bøger er aldersopdelt med 3 - 4 bøger pr. alder.
Med alder menes der ikke biologisk alder, men sprogalder for at imødekomme, at nogle børn i deres sproglige udvikling befinder sig et andet sted end dér, hvor deres biologiske alder tilsiger dem at være.
På den måde sikres det, at der arbejdes med børnene på en måde, der ligger indenfor deres zone for nærmeste udvikling.
1-2 år
- Letén, Mats: Kaj har fine støvler. Gyldendal. 2000 (ISBN: 9788700209923)
- Harild, Kirsten Sonne: Willi skal i bad. Gyldendal. 2010 (ISBN: 9788702087697)
- Wolde, Gunilla: Totte & Lotte føler. Carlsen 2018 (ISBN: 9788711903674)
2-3 år
- Hastrup, Hanne: Godmorgen Cirkeline. Høst & Søn. 2011 (ISBN: 9788763818131)
- Koppens, Judith: Mila og monstrene. Turbine. 2014 (ISBN: 9788771416145)
- Holzwarth, Werner: Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved. Høst & Søn. 2002 (ISBN: 9788714195854)
- Nordahl, Peter: Anna redder en gråspurv. Gads forlag A/S. 2022.
3-4 år
- Mogensen, Jan: Den store eventyrbog, ’Guldlok og de tre bjørne’. Alvilda. 2012 (ISBN: 9788771052688)
- Raab, Brigitte: Jeg kan altså ikke sove. Lamberth. 2002 (ISBN: 9788778683793)
- Mathiesen, Egon: Mis med de blå øjne. Gyldendal. 2000 (ISBN: 9788701544313)
- Højen, Anders: Bette- Bøv, krudt og ukrudt. Torgard 2018 (ISBN: 9788793521124)
- Willis, Jeanne og Ross, Tony: For klam til et kram. Forlaget Lamberth. 2015.
4-5 år
- Møller, Flemming Quist: Cykelmyggen Egon. Gyldendal. 2006 (ISBN: 9788702046984)
- Rørvik, Bjørn F.: De tre Bukke Bruse i Badeland. Høst & Søn. 2013 (ISBN: 9788763830867)
- Lindgren, Astrid: Kender du Pippi Langstrømpe? Carlsen. 2002 (ISBN: 9788756283984)
- Paulsen, Camilla Kaj: Nour og Noras første dag i børnehaven. Forlaget Camilla Kaj Paulsen
- Sarah, Linda og Davies, Benji: På toppen af bakken. Forlaget Carlsen. 2018.
5-6 år
- Andersen, H. C.: Børnenes H. C. Andersen, ’Den grimme ælling’. Carlsen. 2015 (ISBN: 9788711442807)
- Aakeson, Kim Fupz: Vitello er bagvendt. Gyldendal. 2009 (ISBN: 9788702069105)
- Aakeson, Kim Fupz: Vitello redder verden. Gyldendal 2017 (ISBN:9788702245301)
1 - 2 år For-ldreark_Kaj_har_fine_st-vler.pdf
1 - 2 år For-ldreark_Villi_skal_i_bad.pdf
1 - 2 år For-ldreark_Totto_og_Lotte_føler.pdf
2 - 3 år For-ldreark-til_Anna skal redde en gråspurv.pdf
2 - 3 år For-ldrark_Godmorgen_Cirkeline.pdf
2 - 3 år For-ldreark_Milla_og_Monstrene.pdf
2 - 3 år For-ldreark_Muldvarpen_der_ville_vide.pdf
3 - 4 år Forældreark For klam til et kram.pdf
3 - 4 år For-ldreark_Guldlok_og_de_tre_bjørne.pdf
3 - 4 år For-ldreark_Jeg_kan_altså_ikke_sove.pdf
3 - 4 år For-ldreark_Mis_med_de_blå_øjne.pdf
3 - 4 år Mis+med+de+blå+øjne .pdf
3 - 4 år BetteBov_krudt_ukrudt_for-ldreark.pdf
4 - 5 år For-ldreark_Nour_-Nora.pdf
4 - 5 år For-ldreark_Cykelmyggen_Egon.pdf
4 - 5 år For-ldreark_På_toppen_af_bakken.pdf
4 - 5 år For-ldreark_De_tre_Bukke_Bruse_i_Badeland.pdf
4 - 5 år For-ldreark_Kender_du_Pippi_Langstrømpe.pdf
5 - 6 år Forl-dreark_Den_grimme_ælling.pdf
Til hver af de 20 bøger i Sproggavens bogkanon er der blevet udviklet en bogfolder, som skal bidrage til kvalificere og systematisere arbejdet med den udvidede dialogiske læsning.
Se bogfolderne.
1 - 2 år Kaj_har_fine_støvler.pdf
2 - 3 år Anna redder en gråspurv.pdf
2 - 3 år Godmorgen_Cirkeline.pdf
2 - 3 år Mila_og_monstrene.pdf
2 - 3 år Muldvarpen_der ville vide_hvem der havde lavet lort p- dens hoved.pdf
3 - 4 år For_klam_til_et_kram.pdf
3 4 år Bette-B-v_Krudt_og_ukrudt.pdf
3 - 4 år Guldlok_og_de_tre_bjørne.pdf
3 - 4 år Jeg_kan_altså ikke_sove.pdf
3 - 4 år Mis_med_de_blå_øjne.pdf
4 - 5 år Nour_og_Noras_første_dag_i_børnehave.pdf
4 - 5 år De_tre_bukke_bruse.pdf
4 - 5 år På_toppen_af_bakken.pdf
4 - 5 år Kender_du_Pippi_Langstrømpe.pdf
5 - 6 år Vitello_redder_verden.pdf
Den særlige form for udvidet dialogisk læsning, der arbejdes med, er beskrevet mere generelt i en nedenstående håndbog.
Som udgangspunkt for udvælgelsen af bøgerne er der blevet udarbejdet udviklingsoversigter for såvel sproglig, som motorisk udvikling hos 0-6 årige børn. Udover at ligge til grund for bogudvælgelsen, ligger de også til grund for udarbejdelsen af den metodiske læsefolder, der er udviklet til hver bog.
Oversigt_udvikling_af_motoriske_færdigheder_0_6.pdf
Udvikling_af_sprogfærdigheder_og_literacykompetencer_0_6.pdf
Ønsker du yderligere information om projektarbejdet, kan du kontakte pædagogisk konsulent i Fredensborg Kommune, Susanne Søholt på suss@fredensborg.dk eller på 72 56 55 51.
Med projektet sættes der ind ift. det pædagogiske personales rolle som sproggivere i 0-6 års dagtilbud. Dette sker med afsæt i arbejdet med en særlig form for udvidet dialogisk læsning, der supplerer mere traditionel dialogisk læsning med forskellige andre forskningsbaserede metoder. Endvidere sættes der ind ift. samarbejdet med forældre omkring børns sprogindlæring.
Med sit metodiske afsæt er det forventningen, at der vil ske en markant forbedring af 0-6 årige børns færdigheder sprogfærdigheder og literacy-kompetencer, dvs. deres evne til at forstå og anvende talesproget og forskellige slags skriftlige tegn.
Projektet er forankret i Center for Skole og Dagtilbud.
I projektet deltager alle kommunale og selvejende 0-6 års institutioner samt en enkelt puljeinstitution i Fredensborg Kommune.