Specialbørnehaven Karlebo
Specialbørnehaven Karlebo er en §83 institution, der er målrettet børn i alderen 0-6 år, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk og psykisk funktionsevne, har behov for særlig støtte. Vi har plads til max 15 børn.
Læs mere om Specialbørnehaven Karlebo
Lerbakkevej 3,
2980 Kokkedal
Leder Jeanette Ørskov Long
jelo@fredensborg.dk
Tlf. 23 10 46 48
Børnehave tlf. 41 95 45 33
Bilcentralen tlf. 20 16 01 23
Vi bor i Karlebo i landlige omgivelser. Vi har en dejlig stor have rundt om hele huset, som børnene nyder hver dag. Dens størrelse og indretning giver mulighed for mange gode fysiske og sansemæssige udfoldelser. Børnene kan her følge årstidernes skiften, opleve de forskellig artede dufte og lyde. Indenfor har vi tre stuer med 5 børn på hver. Stuerne er indrettet efter børnenes aktuelle behov og ændres løbende. Vi har to sanserum, hvor sanserne kan stimuleres enkeltvis inspireret af snoezelteorien. Vi har et motorikrum med plads til leg og grov motoriske aktiviteter.
Vi har fokus på udvikling, trivsel, pleje og omsorg. Vi har gode muligheder for at skærme sansesarte børn.
Vi arbejder med særligt fokus på børnenes individuelle udvikling, tager højde for eventuel sansesarthed, og stimulerer dem målrettet. Vi lægger vægt på, at børnene får fælles oplevelser og får mulighed for fællesskabsfølelse, på det enkelte barns niveau. Vi har legetøj og hjælpemidler, der muliggør leg og aktiviteter for alle børn. Vi arbejder med gentagelser, forudsigelighed og ro, da det giver tryghed og genkendelse for barnet.
Vi har til formål, i samarbejde med forældrene, at give barnet omsorg og støtte samt tilegnelse og udvikling af færdigheder, under hensyntagen til barnets varigt nedsatte fysiske og/eller psykiske funktionsevne.
Forskelligt funktionsniveau
Vi modtager børn med fysisk og psykisk handicap. Funktionsniveauet er meget forskelligt.
Vi modtager bl.a. børn med:
- generelle indlæringsproblemer- forskellige kromosomanomalier og syndromer- cerebral parese- epilepsi
- progredierende hjernelidelser- rygmarvsbrok- mave- eller næsesonder- spiseforstyrrelser- for tidlig fødte
- nedsat immunforsvar- Autismespekterforstyrrelser – ADHD og flere.
Tilrettelæggelse af aktiviteter
Overordnet arbejder institutionen ud fra årligt fastsatte fokuspunkter.
På stuerne tilrettelægges, hvilke aktiviteter, der skal prioriteres i den kommende periode. Tilrettelæggelsen finder altid sted med hensyntagen til det enkelte barns behov og fremtidige målsætninger, som aftales tværfagligt og med forældrene.
Aktiviteter
I specialbørnehaven bestræber vi os på at lege og lave aktiviteter som i enhver anden vuggestue og børnehave. Hver stue har et fast uge-program bestående af tilbagevendende aktiviteter og lege. Hver formiddag har et forskelligt indhold, som tilgodeser hvert enkelt barn i gruppen.
Vi planlægger hverdagens pædagogiske indhold/ struktur/ugeplan ud fra de fokusområder der er indskrevet i børnenes handleplaner (ICF). Herunder også forskellige kreative aktiviteter. Ved Højtider har vi ofte fælles planlagte aktiviteter i grupper på tværs af stuerne. (Jul, Fastelavn, Påske, Halloween) Fællesaktiviteter og deltagelse er afhængige af den aktuelle børnegruppe og deres aktuelle udviklingsniveau og ændrer sig derfor løbende. Det kan f.eks. være talegrupper eller motorikgrupper.
Vi arbejder i hverdagen med at understøtte børnenes kommunikation og samspil, samt støtter op om legerelationer: De fleste børn udvikles og lærer sig selv og andre at kende, gennem samspil, leg og forhandling med andre børn og voksne. Alle børnene hos os har forskellige udfordringer med f.eks. sprog, kommunikation og forståelsen for hvad der skal til, for at få det gode samspil til at fungerer. Det er derfor en stor del af arbejdet, at støtte børnene i at lære at etablere kontakt, dele, forhandle og lege, eller at ”sige til og fra” og trække sig, når kontakten bliver for svær og overvældende. Vi bruger tid i hverdagen på at forstå barnets intentioner, for derved at støtte bedst muligt op om barnet i situationen. Vi samarbejder tværfagligt i hverdagen med vores logopæd, fysioterapeut og ergoterapeut. De deltager også i møder omkring børnene, samt vejleder os og forældrene.
Kommunikation og teknologiske hjælpemidler
Kommunikation i mødet med det enkelte barn i hverdagen, er meget afgørende for at etablere en god relation til barnet, hvor barnet føler sig tryg, set og understøttet i sit udtryk og forsøg på kommunikation og samspil.
Vores redskaber i dette arbejde er blandt andet: Viden om samspil og udvikling, opmærksomhed, nærvær, herunder eksempelvis: Tegn til tale, konkreter, billeder/symboler og øjenudpegning.
De bedste hilsner
Jeanette Ørskov Long
Daglig leder
Dagligdagen: For at skabe tryghed og overskuelighed har vi en fast ramme for dagen, vi bruger den store piktogramtavle i garderoben som visuelt overblik over dagens program.
Kl. 6.45-9.00 Vi åbner og gør klar til at modtage børnene, som enten ankommer med bus eller afleveres af jer. Der tilbydes morgenmad (som selv medbringes) Vi er fælles om at tage imod børnene og er oftest på en stue eller i alrummet.
Kl. 9:15 Vi har forskellige aktiviteter, vi leger ude eller inde, vi tager på tur enten gående eller med ladcykler. Vi arbejder med temaer, dette kan være både individuelt eller i større eller mindre grupper alt efter behov.
Vi arbejder med dagsskemaer som visualiseres med piktogrammer. Dagsskemaet, er det sted, hvor barnet altid kan orientere sig om, hvad der skal foregå i løbet af dagen.
Kl.11:00 Spiser vi frokost på stuen. Børnene har selv madpakke med og der tilbydes mælk og vand til. Børnene har faste pladser, det giver tryghed at vide, hvor man skal sidde.
Vi opmuntrer børnene til at deltage i borddækning, selv at øse op, hælde, smøre, skære- at deltage i afrydning og oprydning- at samtale om mad, smag, duft, farver og konsistens.
Kl.12.00-13.00 Der soves til middag og børnene holder pause alt efter behov. Nogle børn sover eller har brug for et hvil med en
bog og et tæppe. Andre leger med legetøj f.eks med
kinetisk sand eller andet ved bordet. Det er en tid med ro og fordybelse, med
det man bedst kan li at lave.
Kl. 13.30 Spiser vi eftermiddagsmad/frugt på stuen (børnene har det selv med). Igen med opmuntring til at deltage i borddækning, selv at øse op, hælde, smøre, skære- at deltage i afrydning og oprydning- at samtale om mad, smag, duft, farver og konsistens.
Kl. 14.00 til lukketid Leg inde og ude. F.eks på legepladsen hvor kroppen bruges, der cykles, gynges, hoppes på trampolinen, tegnes med kridt, leges fangeleg, lege med vennerne eller andet. Børnene hentes enten af forældre eller den aftalte kørsel.
Stuerne går i løbet af eftermiddagen sammen. Der vil ikke altid være en pædagog fra barnets stue, men vi lægger vægt på, at der altid vil være en pædagog, barnet kender.
I er altid meget velkomne til at komme og deltage i børnehavens dagligdag, både på kort besøg eller for at være med en formiddag. I er også meget velkomne til at deltage, når vi tager på fælles ture og hvis stuerne tager af sted enkeltvis.
Til vores status/revisitationsmøder der afholdes to gange om året, skriver vi en ICF-rapport (International Classification of Functioning, Disabillity) Rapporten indeholder pædagogernes, samt andre fagpersoner som Fysioterapeut, ergoterapeut og forældrenes samlede beskrivelse af hvilke ressourcer og begrænsninger barnet har, samt indsats og udviklingsmål for barnet.
AULA anvendes i dagligdagen som gensidig information og dokumentation mellem os og hjemmet. Her skriver vi hver dag om, hvad barnet har oplevet og vi lægger de fleste dage også billeder eller små videoklip ind, som giver forældrene et bedre indblik i barnets hverdag i børnehaven. På denne måde støttes barnet også i selv at fortælle om sine oplevelser. Forældrene opfordres også til at skrive i aula dagligt. På den måde gives vigtige informationer om barnet nemt videre.
Hvis I har behov for at tale med pædagogen, fysioterapeuten, logopæd eller børnehavens daglige leder, er der altid mulighed for at ringe og aftale et tidspunkt, hvor vi kan tale sammen.
Vi vægter en tryg overgang og har fokus på, at starten i Karlebo skal være så god som mulig, både for barnet og i lige så høj grad for forældrene.
Vi besøger barnet i sin nuværende institution, hvor vi får en overlevering fra forældre og pædagoger, så vi kan tage bedst mulig hånd om barnets behov ved opstarten. Vi afholder en opfølgende samtale i Karlebo, hvor vi forventningsafstemmer omkring det daglige og fremtidige samarbejde. Personalet præsenterer en overordnet plan for forældrene omkring opstarten som f.eks indeholder, hvem som tager imod barnet om morgenen det første stykke tid og I modtager en velkomstmappe, som vi gennemgår sammen.
Her kan du se den sidste nye Tilsynsrapport 2024.
Mandag - torsdag kl. 7.00-16.30
Fredag kl. 7.00-15.30