Spilopperne
Spilopperne er et §83 tilbud i Fredensborg Kommune. Vi har plads til 10 børn i alderen 0-6 år. Børnene er visiteret igennem PPR.
Personalet består af 5 pædagoger og 3 medhjælpere samt en daglig leder.
Læs mere om Spilopperne
Lystholm 24a
3480 Fredensborg
Tlf. 41 21 80 31
Daglig leder Jeanette Ørskov Long
mail: jelo@fredensborg.dk
Tlf. 23 10 46 48
Vi bor i Lystholm Børnehus, hvor vi i vores lokaler har god plads. Vi nyder at være på legepladsen, de grønne områder omkring os og ikke mindst det at have gode venner tæt på os.
Vi bygger vores pædagogiske praksis på struktureret pædagogik med udgangspunkt i børn med særlige behov og de udviklingsforstyrrelser, der kendetegner børn med autisme. Autismens grundlæggende forstyrrelser er f.eks. afvigelser i socialt samspil, kommunikation og forestillingsevne og stereotype tanke- og adfærdsmønstre, særinteresser og fastlåste rutiner.
Vi tilpasser den pædagogiske praksis til det enkelte barn og arbejder ud fra barnets kompetencer, ressourcer og udviklingspotentiale. Det betyder blandt andet, at vi vægter en forudsigelig hverdag med planlagte aktiviteter, som tilgodeser det enkeltes barns behov.
Vi arbejder målrettet med børnenes kommunikation, både sprogforståelsen og det ekspressive sprog, hvor begge dele som oftest kan være enten mangelfuldt eller meget særegent udviklet. Det gør vi ved hjælp af tegn-til-tale, PECS, visualisering gennem dagsskemaer og aktiviteter, der fremmer den kommunikative udvikling
Vi har et særlig fokus på leg, fra den tidlige kontaktleg barn-voksen til lege børnene imellem. Der arbejdes med ”struktureret leg”, som kan være mange forskellige lege, som er karakteriseret ved, at der er en organisering og ramme for, hvordan legen foregår. Lege, hvor flere indgår, bliver tilrettelagt på en måde, så det er tydeligt for børnene, hvad vi leger og hvordan det skal foregå.
Når børnene, sammen med os voksne har øvet sig i at lege, kan det næste være at lege selv i små grupper, på egen stue eller i et inkluderende miljø med børn fra andre grupper i huset med støtte fra de voksne.
De bedste hilsner
Jeanette Ørskov Long
Daglig leder
Dagligdagen: For at skabe tryghed og overskuelighed har vi en fast ramme for dagen, vi bruger dagsskemaer med piktogrammer, som er sat op på hver stue. Det giver et visuelt overblik over dagens program som kan være god støtte for børnene.
Kl. 6.45-9.00 Vi åbner og gør klar til at modtage børnene som enten ankommer med taxi eller afleveres af jer. Morgenstund er en tid hvor dagen begynder stille og roligt, dette kan f.eks være med aktivitetskasser eller morgenmad.
Kl. 9:00 tilbydes formiddagsmad-frugt og vi har samling. Samling kan både være for alle eller delt i de 2 grupper.
kl 9.30-11.00 Vi har forskellige aktiviteter, vi leger ude eller inde, vi tager på tur enten gående eller med ladcykler.
Vi arbejder med temaer, dette kan være både individuelt eller i større eller mindre grupper alt efter behov.
Vi arbejder med dagsskemaer som visualiseres med piktogrammer. Dagsskemaet, er det sted, hvor barnet altid kan orientere sig om, hvad der skal foregå i løbet af dagen.
kl. 11.00 gør vi klar til frokost sammen med børnene. Nogle børn har lidt mad med hjemmefra. Alle tilbydes og opmuntres til at prøve noget af maden som serveres her.
Børnene har faste pladser, det giver tryghed at vide, hvor man skal sidde.
Vi opmuntrer børnene til at deltage i borddækning, selv at øse op, hælde, smøre, skære- at deltage i afrydning og oprydning- at samtale om mad, smag, duft, farver og konsistens.
Kl. 12-13 Nogle børn sover eller har brug for et hvil med en bog og et tæppe. Andre leger med legetøj f.eks med kinetisk sand eller andet ved bordene. Det er en tid med ro og fordybelse, med det man bedst kan lide at lave.
Kl. 13-13.45 er vi ude på legepladsen og bruge kroppen, cykle, gynge, tegne med kridt, lege fangeleg, lege med vennerne eller andet.
Kl. 14 tilbydes eftermiddagsmad inde på stuerne. Igen med opmuntring til at deltage i borddækning, selv at øse op, hælde, smøre, skære- at deltage i afrydning og oprydning- at samtale om mad, smag, duft, farver og konsistens.
Kl.14- til lukketid tilbydes forskellige aktiviteter og lege. Nogle børn er på besøg i vuggestuen eller børnehaven, alt efter hvad behovet er. Børnene hentes enten af forældre eller den aftalte kørsel.
Vi vægter en tryg overgang og har fokus på, at starten i Spilopperne skal være så god som mulig, både for barnet og for jer forældre.
Inden start besøger vi barnet i sin nuværende institution. Her får vi en overlevering fra forældre og pædagoger, så vi kan tage bedst mulig hånd om barnets behov ved opstarten.
Personalet fortæller, hvem der tager imod barnet om morgenen de første 14 dage. Når barnet begynder vil planen for modtagelse blive introduceret for barnet via piktogrammer.
Vi afholder en opfølgende samtale i Spilopperne efter 1 måned, hvor vi forventningsafstemmer omkring det daglige og fremtidige samarbejde.
I er altid meget velkomne til at komme og deltage i børnehavens dagligdag – kontakt os for at lave en aftale.
Til vores status/revisitationsmøder, der afholdes to gange om året, skriver vi statusrapport. Rapporten indeholder pædagogernes samt andre relevante fagpersoner og forældrenes samlede beskrivelse af barnets kompetencer, ressourcer og udviklingspotentiale.
Aula anvendes i dagligdagen som gensidig information og dokumentation mellem os og hjemmet. Her skriver vi hver dag om, hvad barnet har oplevet. De fleste dage lægger vi billeder eller små videoklip ind, som giver et indblik i barnets hverdag i børnehaven. På denne måde støttes barnet også i selv, at kunne fortælle om sine oplevelser. Forældrene opfordres til at skrive i Aula dagligt. På den måde gives vigtige informationer om barnet nemt videre.
Hvis I har behov for dialog med en pædagog eller daglig leder, er der altid mulighed for at ringe og aftale et tidspunkt.
Mandag - torsdag kl. 6.45 - 17.00
Fredag kl. 6.45 - 16.45